وبلاگ - آخرین اخبار
رفع خرابی و تعمیر آسانسور

نکاتی درباره رفع خرابی و تعمیر آسانسور که باید بدانید

اگر به فکر سرویس دوره‌ای آسانسور نباشیم، دیر یا زود باید برای رفع خرابی آن اقدام کنید. در این مقاله درباره تعمیر آسانسور، هزینه آن و مهمترین نکات پیرامون این موضوع صحبت می‌کنیم.

تا همین یکی دو دهه پیش، آسانسورهای زیادی در دنیا وجود نداشتند و بیشتر مردم برای بالا رفتن از طبقات ساختمان‌ها از راه‌پله استفاده می‌کردند. اما حالا تعداد آسانسورها بسیار زیاد شده و تقریبا در هر ساختمان مسکونی یا تجاری شاهد آنها هستیم. با گسترش استفاده از آسانسورها، به لزوم تعمیر و نگهداری آنها نیز بیش از گذشته توجه می‌شود، اما متاسفانه هنوز سرویس کردن دوره‌ای آسانسور به عنوان یک امر ضروری تلقی نشده و همین مسئله نیز خسارت‌های زیادی را به افراد تحمیل کرده و حتی سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. اگر شما به عنوان یک مدیر ساختمان و فردی که در آنجا زندگی می‌کنید یا مشغول به کار هستید، نسبت به سرویس آسانسور ساختمان بی‌تفاوت باشید، بعید نیست دیر یا زود با متن خرابی آسانسور روی درب آن مواجه شوید. در این شرایط مجبور هستید برای بالا رفتن از چندین طبقه، از پله‌ها استفاده کنید. پس چه بهتر که با یک سرویس ماهیانه، جلوی چنین خرابی‌هایی را بگیریم و امنیت خودمان و سایر ساکنین ساختمان را به خطر نیندازیم.

در هر حال هیچ سیستمی وجود ندارد که نیاز به تعمیر و نگهداری نداشته باشد. آسانسورها هم به دلایل مختلف نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. در این شرایط باید از یک سرویس‌کار ماهر و متخصص بخواهیم که برای عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل اقدام کند. اگر آسانسور شما را یک شرکت معتبر و متعهد نصب کرده باشد، خدمات سرویس دوره‌ای و تعمیر آسانسور را نیز ارائه می‌دهد. برای مثال شرکت آسانسور هخامنش، پس از نصب انواع آسانسور در ساختمان‌ها تجاری و مسکونی، کلیه خدمات جهت تعمیر و سرویس آسانسور در اصفهان را نیز تحت پوشش دارد. در این مقاله قصد داریم درباره ضرورت تعمیر آسانسور صحبت کنیم و به نکات پیرامون آن بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

چرا تعمیر آسانسور را باید به افراد متخصص بسپاریم؟

وقتی می‌خواهیم برای تعمیر آسانسور اقدام کنید، قبل از هر چیز باید به فکر پیدا کردن یک تعمیرکار ماهر باشیم. یک آسانسور دارای قطعات زیاد و سیستم‌های پیچیده‌ای است که عیب‌یابی از آنها دشوار بوده و نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم این کار باید حتما توسط افراد با تجربه و متخصص انجام شود. یک تعمیرکار خوب باید به‌صورت حرفه‌ای آموزش تعمیرات آسانسور را دیده باشد تا بتواند دلایل خرابی آسانسور را به درستی تشخیص بدهد. در غیر این صورت نه‌تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند، بلکه ممکن است با تعمیر اشتباه، خسارت‌های بیشتری را به‌وجود آورد.

عیب یابی آسانسور pdf

مهمترین قطعات در تعمیر آسانسور کدامند؟

همان‌طور که گفتیم آسانسورها دارای قطعات و بخش‌های مختلفی هستند که برخی از این قطعات فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و استهلاک بالاتری دارند. به همین دلیل بخش عمده‌ای از تعمیرات آسانسور مربوط به همین قطعه‌‌ها می‌شود. در ادامه مهمترین قسمت‌های آسانسور که معمولا بیشتر خراب می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند را معرفی می‌کنیم:

  • موتور: موتور مهمترین بخش آسانسور است که وظیفه حرکت دادن کابین را بر عهده دارد. بنابراین می‌توان گفت که همیشه بیشترین فشار به موتور آسانسور وارد می‌شود و به همین دلیل هم هست که آمار خرابی موتور بیشتر از سایر قسمت‌هاست.
  • گیربکس: معمولا وقتی حرکت آسانسور با تکان‌های شدید و لرزش همراه باشد، می‌توان گفت که به احتمال زیاد مشکل مربوط به گیربکس است. این قطعه دقیقا مثل موتور، به‌طور مستقیم با حرکت کابین در ارتباط است و استهلاک بالایی دارد. لق شدن گیربکس همچنین باعث لرزش‌های غیرعادی در هنگام استارت یا توقف حرکت کابین می‌شود.
  • کابین: کابین آسانسور هم ممکن است به مرور زمان دچار ایراد شده و به تعمیر نیاز پیدا کند. لرزش‌های ناگهانی در حین حرکت از علائم نقص کابین هستند. این مشکل می‌تواند از حلزونی و بلبرینگ‌های گیربکس نیز ناشی شود.
  • درب: یکی دیگر از بخش‌های آسانسور که دچار خرابی می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند، درب‌ها هستند. استفاده نامناسب از آسانسور باعث بروز مشکل در درب‌های آن می‌شود. مثلا اگر افراد موقع سوار شدن آسانسور، مانع از بسته شدن درب شوند، به‌مرور زمان کفشک‌‌ها و کنتاکت‌ها با مشکل مواجه شده و باید تعمیر یا تعویض شوند.
  • تابلو فرمان: تابلو فرمان یکی از مهمترین بخش‌های آسانسور است که به علت فرسودگی قطعات، دچار مشکل می‌شود. شدت و ضعف ولتاژ و آمپر نامناسب از دلایل اصلی آسیب دیدن تابلو فرمان هستند.

تعمیر آسانسور در اصفهان

رایج‌ترین مشکلات مربوط به آسانسور و راه‌حل آنها

اکثر مشکلات مربوط به آسانسور، شبیه به یکدیگر هستند؛ یعنی در بحث تعمیر آسانسور با موارد مشابهی برخورد می‌کنیم. در این زمینه خوب است که رایج‌ترین موارد در رفع خرابی آسانسور را بشناسید و با روش‌های تعمیر آنها آشنا شوید.

خرابی برق

یکی از عمده‌ترین خرابی‌های آسانسور مربوط به قطع برق یا جابه‌جایی فاز می‌شود. به همین دلیل سرویس‌کار آسانسور باید قبل از هر چیز نسبت به وصل بودن برق یا تغییر نکردن فاز، اطمینان حاصل کند. در آسانسورهایی که سابقه خرابی موتور یا اختلال در کارکرد دارند هم باید سیستم برق به‌خوبی مورد بررسی قرار بگیرد و همه ایرادات احتمالی آن برطرف شوند.

یکی از روش‌ها برای جلوگیری از اختلالات برقی در آسانسور، استفاده از دماسنج مادون قرمز است. این دماسنج‌ها هر گونه افزایش دما ناشی از نوسان ولتاژ را بلافاصله شناسایی کرده و از همین طریق مانع از خرابی می‌شوند.

سروصدای بلبرینگ‌ها

یکی دیگر از مشکلات شایع در آسانسورها، به بلبرینگ و یاتاقان‌ها مربوط می‌شود. زمانی که این قسمت‌ها آسیب ببینند، معمولا سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند و حرکت کابین نیز با لرزش و تکان‌های شدید همراه خواهد بود. وقتی متوجه لرزش کابین در هنگام حرکت شده باشید، باید بلافاصله از تعمیرکار بخواهید که موضوع را بررسی کند. در بیشتر موارد، ایراد با تعویض بلبرینگ‌ها برطرف خواهد شد.

متوقف شدن ناگهانی آسانسور

این مشکل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. فرسودگی و داغ کردن موتور یکی از علل متوقف شدن آسانسور است. همچنین خرابی تابلو فرمان یا برد درب کابین می‌تواند چنین نقصی را به‌وجود آورد. خطاها و ایرادات الکتریکی هم می‌توانند منجر به توقف ناگهانی آسانسور شوند. برای جلوگیری از این مشکل، حتما سرویس دوره ای آسانسور را جدی بگیرید.

باز نشدن درب آسانسور

وقتی درب آسانسور باز نمی‌شود، دو دلیل می‌تواند داشته باشد. اول اینکه درب داخلی که روی خودِ کابین قرار دارد ایراد پیدا کرده و آسیب دیده است. دلیل دوم به درب هر طبقه مربوط می‌شود؛ یعنی دستگیر قفل طبقه با کمان درب‌بازکن فاصله پیدا کرده و به همین دلیل نمی‌تواند قفل را به عقب ببرد. در چنین شرایطی درب آسانسور بسته می‌ماند و برای باز کردن آن باید از تعمیرکار کمک بگیرید.

برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشوید، حتما آسانسور خود را از شرکت‌های معتبر و متعهد تهیه کنید و نصب آن را نیز به افراد متخصص بسپارید. شرکت آسانسور هخامنش باسابقه‌ای درخشان در فروش، راه‌اندازی و تعمیر آسانسور اصفهان، آماده خدمت‌رسانی و ارائه مشاوره به تمام مشتریان عزیز است.

افزایش دمای آسانسور

اگر فن‌ها عملکرد خوبی نداشته باشند، دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و این بالا رفتن دما حتی در داخل کابین نیز حس می‌شود. وقتی حس کردید که فضای داخل کابین آسانسور بیش از حد گرم شده، احتمالا سیستم خنک‌کننده از کار افتاده یا اینکه موتور نیم‌سوز شده است. در هر صورت باید از یک سوریس‌کار ماهر بخواهید که موضوع را بررسی کند.

طولانی شدن مدت انتظار

باید این نکته را هم در نظر بگیریم که آسانسورها عمر مشخصی دارند و نمی‌توان تا ابد از آنها استفاده کرد. یکی از نشانه‌های به پایان رسیدن عمر آسانسور، زمان‌های انتظار بسیار طولانی است. وقتی سال‌های زیادی از نصب آسانسور شما گذشته و حالا برای هر بار استفاده از آن باید مدت زیادی را منتظر بمانید، یعنی باید به فکر تعویض و نوسازی آسانسور خود باشید.

حرکت نکردن کابین

وقتی در هنگام شروع حرکت آسانسور، سروصدای زیادی می‌شنوید اما کابین حرکت نمی‌کند، یعنی کلید گریز از مرکز از کار افتاده است. همچنین این ایراد می‌تواند به دلیل قطعی سیم‌پیچ اصلی یا کمکی باشد. برای اطمینان از این مشکل بهتر است به یک تعمیرکار باتجربه مراجعه کنید.

تراز نبودن کابین با طبقه

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که کابین آسانسور به‌صورت هم‌تراز با طبقه متوقف نشده است. یعنی ممکن است کف کابین کمی بالاتر یا پایین‌تر از کف طبقه قرار بگیرد. این مشکل در بیشتر موارد مربوط به ترمزهای آسانسور است و به‌خاطر سفتی یا نرم شدن بیش از حد ترمز رخ می‌دهد.

تعمیر آسانسور اصفهان

هزینه تعمیر آسانسور چقدر است؟

هزینه تعمیر آسانسور به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع آسانسور، علت خرابی و شدت آن، قطعه‌ای که دچار مشکل شده و … از مواردی هستند که روی هزینه تعمیر تاثیر می‌گذارند. اما گذشته از اینها، نوع قراردادی که شما در هنگام نصب با شرکت مربوطه امضا می‌کنید نیز روی هزینه‌های تعمیر تاثیرگذار است. مثلا برخی از شرکت‌ها هزینه پایین‌تری را برای سرویس و تعمیر آسانسورهایی که خودشان نصب کرده باشند، دریافت می‌کنند. همچنین ممکن است قراردادهای طولانی مدتی بین طرفین بسته شوند که به موجب آنها، همه خدمات از جمله سرویس و نگهداری، تعمیر و تعویض قطعات، به‌وسیله شرکت نصب کننده آسانسور ارائه گردد.

به‌طور کلی برای اینکه بتوانید هزینه تعمیر آسانسور خود را برآورد کنید، بهتر است با شرکت نصب کننده آن تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید با کارشناسان مجرب آسانسور هخامنش تماس گرفته و مشاوره لازم را در این خصوص، به‌طور کاملا رایگان دریافت نمایید. اگر به خدمات تعمیر آسانسور در اصفهان نیاز داشتید، حتما با ما در تماس باشید.

هزینه خرابی آسانسور با مستاجر است یا مالک ساختمان؟

بسیاری از افراد که مالک ساختمان یا مستاجیر هستند، سوال می‌کنند که هزینه خرابی آسانسور با کیست؟ به‌طور کلی می‌توان در زمان عقد قرارداد بین مالک و مستاجر، تمام هزینه‌های احتمالی را داخل قرارداد قید کرد تا تکلیف پرداخت آنها نیز مشخص شود. اما اگر به عرف مراجعه کنیم، معمولا همه هزینه‌های جاری ساختمان، مانند هزینه آب و برق و … بر عهده مستاجر است. هزینه‌های مربوط به تعمیرات اساسی را نیز مالک بر عهده می‌گیرد.

معمولا تمام افراد ساکن در یک ساختمان، به‌صورت ماهیانه هزینه‌ای را به عنوان شارژ پرداخت می‌کنند که این هزینه شامل سرویس ماهیانه آسانسور هم می‌شود. پس هزینه سرویس و نگهداری با مستاجر است. اما زمانی که خرابی به‌وجود بیاید و آسانسور نیاز به تعمیر داشته باشد، هزینه مربوطه را مالک پرداخت می‌کند؛ چون با تعمیر آسانسور و نوسازی آن، به‌نوعی ارزش ملک نیز بالاتر خواهد رفت و سود آن به نفع مالک خواهد بود.

تعمیر آسانسور

 

در این مقاله به نکات مختلف پیرامون تعمیر آسانسور پرداختیم. مجددا تاکید می‌کنیم که برای جلوگیری از مشکلات مربوط به خرابی آسانسور، بهتر است نصب و راه‌اندازی آن را به شرکت‌های مطمئن بسپارید. تعمیر آسانسور نیز امری کاملا تخصصی است که به‌هیچ‌ وجه نباید توسط تعمیرکاران متفرقه انجام شود.

3.7/5 - (3 امتیاز)