مهمترین مزایای آسانسور بدون موتورخانه یا روملس (MRL) کدامند؟
در طول 20 سال اخیر تحولات تازهای در فناوری تولید آسانسور شکل گرفته که موجب پدید آمدن آسانسور بدون موتورخانه یا روملس شده است.
خرابیهای متعدد و نیاز به سرویس دورهای آسانسورها، یکی از مشکلات اساسی بسیاری از صاحبان ساختمانها است. وجود قطعات متحرک فراوان و بعضا سنگین و پر سر و صدا نیز مزید بر علت شده تا به دلیل شکایات مصرف کنندگان، شرکتهای تولیدی به فکر طراحی آسانسورهایی مقاومتر، سبکتر و کمصداتر بیفتند. نتیجه جدیدترین طراحیهای صنعتی برای رسیدن به این اهداف، آسانسور بدون موتورخانه بوده که به آن آسانسور روملس یا Machine-Room-Less و به اختصار MRL نیز گفته میشود. استفاده از این نوع جدید آسانسورها هر روزه و به تدریج در حال گسترش است.
[lwptoc]
آسانسور روم لس چیست؟
در آسانسور بدون موتورخانه بر خلاف آسانسورهای قدیمی، اتاقی برای قرار گرفتن سیستمها و دستگاههای خارجی مورد نیاز آسانسور در طبقات اول یا آخر طراحی نشده و در عوض یک موتور سبکتر که معمولا از نوع گیرلس یا بدون جعبهدنده است، در قسمت بالایی یا پایینی آسانسور قرار داده میشود که با سرعت بسیار بیشتری کار میکند و نیروی مورد نیاز برای حرکت آسانسور را تامین مینماید.
آسانسور بدون موتور خانه چه کاربردی دارد؟
همان طور که گفته شد آسانسور روملس نیاز به وجود یک موتورخانه در انتهای چاهک ( مسیر حرکت آسانسور در امتداد عمودی) را از بین میبرد در نتیجه در ساختمانهای کم ارتفاعتر و یا به طور کلی در شرایطی که فضای درون چاهک محدود است و نمیتوان فضای بزرگی را به موتورخانه اختصاص داد، اجرای سیستم آسانسور بدون موتورخانه بسیار کاربردیتر است. همچنین حذف موتورخانه از ساختمان میتواند نمای ظاهری درونی و بیرونی ساختمان را بهبود ببخشد و آن را زیباتر کند. یکپارچه بودن سیستم آسانسور و قرارگیری بیشتر قطعات در فضای اطراف کابین هم کار تعمیر و نگهداری آن را سادهتر کرده و همچنین هزینه تعمیرات و سرویسهای دورهای متعدد را به شکل قابل توجهی کاهش میدهد.
مزایای آسانسور بدون موتورخانه یا روملس (MRL)
طراحی خلاقانه آسانسور بدون موتورخانه مزایای متعددی را نسبت به مدلهای قدیمیتر به ارمغان آورده است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
- طبق آن چه پیشتر هم گفته شد یکی از بارزترین مزیتهای آسانسور بدون موتورخانه صرفهجویی در فضا در قسمت فوقانی یا تحتانی ساختمان است و اینکه نیازی به ایجاد فضا در زیر یا روی سقف برای قرارگیری اتاقک موتورخانه وجود ندارد.
- از آن جایی که آسانسور روملس نیازی به روغن هیدرولیک ندارد، احتمال نشتی روغن در آن وجود نخواهد داشت و فضای تمیزتری در درون و اطراف کابین به وجود میآید.
- مصرف انرژی در این آسانسورها به طور قابل توجهی از همتایان موتورخانهدار آنها کمتر است. تفاوت در مصرف انرژی حتی میتواند تا 50 درصد هم باشد و با توجه به این که آسانسورهای قدیمی در کنار لوازم روشنایی از پرمصرف ترین بخشهای هر ساختمانی هستند، با جایگزینی آنها با نمونههای بدون موتورخانه میتوان تا حد زیادی در هزینه برق صرفهجویی کرد.
- جابجا شدن در این آسانسورها به همان اندازه آسانسورهای قدیمی و حتی بیشتر از آنها امن است و امکان بروز حادثه در آنها کمتر شده و سرنشینان حرکت آرام و بیخطری را تجربه خواهند کرد.
بد نیست بدانید: مشخصات انواع موتور آسانسور به همراه جدول قیمت موتور آسانسور |
معایب آسانسور بدون موتورخانه یا روملس (MRL)
هیچ ابزاری به خصوص ابزارهای دارای فناوری جدیدتر خالی از عیب نیستند. در اینجا جا دارد به برخی معایب آسانسور بدون موتورخانه هم اشاره کنیم:
- به دلیل استفاده از ورقها و قطعات فولادی زیاد در بدنه آسانسور و دیواره چاهک، ممکن است کشیده شدن این قطعات به یکدیگر کمی پر سر و صدا باشد. به همین دلیل ارائه دهندگان خدمات نصب آسانسور راهحلهایی برای جذب صدا توسط دیوارهها را پیادهسازی میکنند تا با این مشکل مقابله نمایند.
- با توجه به محل قرارگیری موتور که چسبیده به کابین است، طبیعی است که در اثر کار کردن طولانی، گرمای تولید شده توسط موتور در فاصله کمتری با سرنشینان قرار داشته باشد و موجب افزایش دمای درون کابین شود که ممکن است کمی برای افراد درون کابین ناخوشایند باشد.
- از آن جایی که آسانسور بدون موتورخانه نسبت انواع دیگر جدیدتر است و کمتر دچار حادثه میشود، ممکن است پروتکلهای ایمنی دقیق و مشخصی برای شرایط اضطراری در مورد آن وجود نداشته باشد.
آموزش نصب آسانسور روملس
متخصصین نصب آسانسور پس از انجام مراحل اولیه از جمله جانمایی و بررسی میزان دسترسی از نقاط مختلف ساختمان، فضای مناسب برای ایجاد چاهک آسانسور را فراهم آورده و سپس قطعات فلزی را در راستای عمودی روی دیوارههای چاهک نصب میکنند. ریلهای به حرکت درآورنده آسانسور روی این قطعات قرار میگیرند و سپس بخش اصلی آسانسور بدون موتورخانه که شامل کابین هم میشود در میانه چاهک به دیوارهها محکم شده و با نصب موتور گیرلس و اطمینان از ایمن بودن تمام بخشهای آسانسور، میتوان به نصب دربها در طبقات پرداخت.
بد نیست بدانید: با انواع تست های آسانسور آشنا شوید |
فضا و شرایط استاندارد آسانسور MRL چگونه باید باشد؟
برای تامین امنیت ساختمان و ساکنین، همه دستگاهها و وسایل باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند. از آن جایی که آسانسورها مستقیما با جان افراد در ارتباط هستند، استانداردهای تعیین شده برای آنها باید به دقت و به درستی اجرا شوند. علاوه بر استانداردهای تثبیت شدهای که همه آسانسورها باید از آنها پیروی کنند، آسانسور بدون موتورخانه به دلیل ساختار متفاوت خود استانداردهای اختصاصی دیگری نیز دارد. به عنوان مثال همه انواع آسانسورها باید دارای فضایی کوچک در کف چاهک برای مواقع اضطراری باشند تا امکان در امان ماندن افراد به دام افتاده یا تعمیرکاران وجود داشته باشد. همچنین وسایل متحرک و قطعات گردان باید در فواصل مطمئن از افراد قرار بگیرند تا امکان برخورد با آنها به حداقل برسد. فضای در نظر گرفته شده برای قرار گرفتن چاهک آسانسور هم باید دارای ابعاد مناسب باشد تا حرکت کابین در آن با سهولت انجام شود.
استاندارد آسانسور بدون موتورخانه چگونه است؟
علاوه بر استانداردهای عمومی، آسانسورهای بدون موتورخانه باید دارای شرایط استاندارد از لحاظ امکان تعمیر در موقعیتهای مختلف باشند، چرا که در این مواقع، موتورخانهای وجود ندارد که با انجام تعمیرات در آن، مشکل برطرف شود. پس امکان دسترسی به آسانسور از طریق سقف، دیوارههای کناری و همچنین کف کابین باید فراهم باشد. این موارد علاوه بر تسهیل تعمیرات در هنگام خرابی، امکان انجام عملیات امداد و نجات را نیز فراهم میسازند. وجود ابزارآلات مناسب برای کنترل آسانسور در هنگام قطعی برق نیز از جمله استانداردهای دیگر این آسانسورهاست که فراهم کردن آن ضروری خواهد بود.
مراحل نصب اسانسور MRL
همان طور که قبلا هم اشاره شد نصب آسانسور بدون موتورخانه از آغاز تا اجرا چند مرحله کلی را پشت سر میگذارد. نخست طراحان ساختمان باید مکان مناسب قرارگیری آسانسور را مشخص کرده و آن را خالی بگذارند تا در مرحله بعد متخصصان اجرای آسانسور از دیوارههای چاهک ساخته شده برای قرار دادن قطعات فلزی نگه دارنده ریلها استفاده کنند. مرحله بعدی، قرار دادن این ریلها است که باید در شرایط و موقعیت مناسب برای قرارگیری چرخهای رونده باشند. مرحله بعدی هم نصب سیستم یکپارچه کابین و قطعات سوار شده روی آن است که درست در میانه چاهک قرار میگیرد و در پایان هم دربها در طبقات مختلف نصب میشوند و صفحات کنترل روی دیوار و در کنار درب هر طبقه قرار میگیرند.
قیمت آسانسور بدون موتورخانه
عواملی مانند قطعات به کار رفته، حجم پروژه و نوع آسانسور در قیمت نهایی تاثیرگذار هستند و همچنین به دلیل نوسانات بالای قیمتها نمیتوان قیمت نهایی و قطعی برای اجرای پروژه آسانسور از صفر تا صد را اعلام کرد. به همین دلیل بهترین راه آگاهی از قیمتها، استفاده از سیستم استعلام قیمت شرکت آسانسور هخامنش است تا قیمت دقیق هر پروژه به شما اعلام شود.
بد نیست بدانید: فروش و قیمت شاسی موتور آسانسور در اصفهان |
سوالات متداول در مورد آسانسور بدون گیربکس
در ادامه به برخی سؤالات متداول که پیش از سفارش آسانسور بدون موتورخانه ممکن است به آنها بر بخورید اشاره میکنیم:
[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”آسانسور روملس برای چه نوع ساختمانهایی مناسبتر است؟” answer-0=”در جاهایی که فضای بیشتر در ساختمان در اولویت قرار دارد و همچنین اگر نمیخواهید زود به زود با خرابی آسانسور مواجه شوید و مدت طولانی آسانسورتان از سیستم خارج شود، بهترین انتخاب برای شما آسانسور روملس خواهد بود.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”مهمترین برتری آسانسورهای روملس نسبت به آسانسورهای قدیمی چیست؟” answer-1=”علاوه بر مزیتهای ریز و درشت دیگر، شاید اصلیترین برتری آنها سبکی و راحتی بیشتر در هنگام حرکت باشد؛ چرا که نبود سیمها و قطعات مکانیکی سنگین در این آسانسورها کمک بسیاری به حرکت راحتتر کل سیستم میکند.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”شرایط استاندارد آسانسور MRL چیست؟” answer-2=”یک آسانسور MRL (Machine Room Less) باید در موقع استفاده، با کمترین صدا و با نرمی حرکت کند و شرایط مناسب برای کمکرسانی در مواقع خطر نیز برای آن پیشبینی شده باشد.” image-2=”” headline-3=”h3″ question-3=”قیمت آسانسور بدون موتورخانه در هخامنش چگونه است؟” answer-3=”شرکت آسانسور هخامنش در تلاش است تا در شرایط پرتلاطم حاکم بر بازار قطعات و ابزارهای مکانیکی و الکترونیکی، ارائه دهنده مناسبترین قیمتها با بهترین کیفیت باشد. برای آگاهی از قیمتها و دریافت مشاوره میتوانید در ساعات کاری با شماره تماسهای شرکت تماس گرفته و از آخرین قیمتها مطلع شوید.” image-3=”” count=”4″ html=”true” css_class=””]
بد نیست بدانید: بازسازی آسانسور یعنی چه؟ چقدر هزینه دارد و چگونه انجام میشود؟ |
سخن پایانی
فناوری طراحی و تولید آسانسور به سمتی میرود که انواع قدیمیتر آسانسورهای دارای موتورخانه کم کم جای خود را به آسانسور بدون موتورخانه میدهند و به احتمال فراوان در آینده و با اقبال بیشتر نسبت به این آسانسورها، قیمتهای آنها هم به سمت متعادلتر شدن پیش خواهد رفت.